El Centre del Carme se suma a les falles experimentals de València amb una instal•lació participativa
- Al voltant de 400 estudiants de secundària imprimiran les seues
cares en aquesta falla que fa referència als orígens del Museu i de les Falles
- Els diumenges 3 i 10 de març el taller per a confeccionar la falla
‘MVSEV.M’ s’obrirà al públic familiar
- El dia 14 de març se celebrarà l’encesa de la falla
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat pels creadors Javier Molinero i Bernat Ivars han presentat aquest matí la falla ‘MVSEV.M’ una instal•lació participativa que serà confeccionada per unes 400 persones, especialment per xics i xiques de diferents centres educatius.
Al llarg de les pròximes setmanes i fins al 14 de març, l’alumnat dels centres escolars de la Comunitat anirà passant pel claustre gòtic del Centre del Carme per a participar en un taller dirigit a transformar i enriquir dia a dia aquesta instal•lació. A més, els diumenges 3 i 10 de març el taller per a confeccionar la falla s’obrirà al públic familiar.
‘MVSEV.M’ fa referència als orígens del Museu i de les Falles i quedarà instal•lada al centre d’art al llarg d’aquestes festes, dins del circuit de falles experimentals. El dia 14 de març el Centre del Carme se celebrarà l’encesa de la falla, amb la col•laboració de cervesa Wai.
El director del Centre del Carme ha assenyalat que “aquest és el tercer any que fem una acció d’aquestes característiques, creant sinergies amb l’art faller en diàleg amb els nous llenguatges contemporanis. En 2017 presentàrem la falla ‘Renaixement’ del col•lectiu Pink Intruder, compost per Miguel Arráiz i David Moreno, en 2018 amb la instal•lació de l’artista alacantí Daniel G. Andújar i enguany amb la proposta ‘MVSEV.M’ de Javier Molinero i Bernat Ivars”.
Pérez Pont ha manifestat que “la falla ‘MVSEV.M’ recull la filosofia d’aquest centre, un espai de participació ciutadana, un lloc que trenca amb el concepte tradicional de centre d’art, entés l’espai públic com un temple i les obres dels artistes com a objectes divins que solament poden contemplar-se. El Centre del Carme és un centre connectat amb la societat actual, amb exposicions i instal•lacions que estan vives i on s’estableix un vincle entre creador, museu i públic que permet que la cultura siga un bé accessible per a tots”.
El director del Centre del Carme ha explicat que “aquest projecte, que s’inclou dins del nostre Programa d’Educació i Mediació, igual que l’exposició dels artistes PichiAvo responsables de la falla municipal d’enguany, també acosta el centre d’art al carrer i a la tradició fallera”.
En el seu origen etimològic el museu o ‘museion’ és un temple que l’antiga Grècia edificava en honor a les muses, per a glorificar la inspiració. No és fins a la Il•lustració quan el model de museu modern pren forma com a entitat que allotja, conserva i mostra una col•lecció d’objectes.
Durant els últims anys estem vivint una revolució en la manera de transmetre o aconseguir la informació, a través de la tecnologia digital que permet que la informació s’universalitze. De la mateixa manera, els museus estan experimentant noves fórmules d’aproximació al ciutadà i de transmissió de coneixement.
D’altra banda, les falles, una celebració que acumula centenars de monuments als seus carrers, són eminentment participatives i autogestionades. Es podria dir que la falla és un museu al carrer amb milers de persones que la fan possible i un públic molt major que les visita, encara que es tracte d’un museu efímer.
Ideada pels creadors valencians Javier Molinero i Bernat Ivars, la proposta ‘MVSEV.M’ naix de la unió dels conceptes de ‘falla’ i ‘museu’ per a crear un monument entre tots, compost per les obres que, individualment i en col•lectiu, van aportant els seus participants.
“Proposem una falla mòbil, realitzada i intervinguda de manera comunitària. Una instal•lació que està sent transformada i enriquida dia a dia, mitjançant tallers dirigits, en els quals es pot tant modificar la forma estructural de la falla com anar incorporant peces artístiques dels mateixos participants” han explicat Molinero i Ivars.
En aquesta falla el procés porta irremeiablement a un augment progressiu de la ‘col•lecció’ artística, mentre que els metres cúbics d’‘edifici’, (al voltant de 125) es mantenen inalterats encara que es puguen redistribuir espacialment. A mesura que avança el projecte, augmentarà també la dificultat per a moure’s, serà una ‘institució’ cada vegada menys àgil. Els seus moviments estaran limitats progressivament fins a arribar a un estancament final.
Taller de ‘selfie’
Per a elaborar la falla, els participants realitzen un taller de ‘selfie’. Es proposa la realització de fotografies del rostre dels participants per a tractar la imatge i imprimir-la sobre un paper adhesiu. Una vegada obtinguda la imatge en paper es guia els alumnes per a retallar l’adhesiu de manera que s’obtinga una plantilla amb la qual es farà l’autoretrat definitiu mitjançant la tècnica de l’estergit (‘stencil’). Els autoretrats resultants es van incorporant als panells.
Redacció
Fotos Don Falleret